Organizacja szkoleń makjażowych

Szkolenia makijażowe – temat rzeka, do którego macie zawsze mnóstwo pytań i wątpliwości. W ciągu ostatnich kilku lat przygotowywałam szkolenia dla wielu wizażystów i szkół wizażu oraz tworzyłam szkolenia wizażowe dla moich klientów. Stworzyłam również od podstaw szkołę makijażu permanentnego. Zgłębiłam więc temat szkoleń i warsztatów w branży beauty i od strony merytorycznej, jak również organizacyjnej oraz prawnej.  

Postaram się Wam merytorycznie przybliżyć temat i odpowiedzieć na kilka najważniejszych kwestii. 

  • Kto może prowadzić szkolenia ?
  • Jak zacząć ?
  • Profesjonalny certyfikat 
  • Kwestie księgowe
  • Po co wpis do RIS ? 
  • Organizacja i promocja szkoleń 

Kto może prowadzić szkolenia ? 

Tutaj odpowiedź jest prosta. Wszyscy. Większość usług szkoleniowych nie została zaliczona do tzw. działalności regulowanej, czyli takiej, której wykonywanie wymaga spełnienia szczegółowych warunków określonych specjalnymi przepisami prawa, nie wymaga się także dla ich prowadzenia koncesji, zezwolenia, licencji, dokonania zgłoszenia lub otrzymania zgody odpowiedniego organu. Nie wymaga się również udowodnienia lub podania informacji, czy zatrudnieni pracownicy posiadają kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonej działalności szkoleniowej oraz czy wnioskodawca dysponuje wymaganą dla rodzaju prowadzonej działalności bazą lokalową.

Dodatkowo niestety nie ma mamy żadnych regulacji prawnych dotyczących zawodu wizażysty. Nie musisz więc mieć ukończonych szkół wizażu, ani specjalnych kursów, ani nawet nie musisz mieć zdanego egzaminu na czeladnika lub mistrza w zawodzie wizażysty, aby prowadzić szkolenia. Jeżeli nie planujesz uczyć w jednej ze szkół publicznych to nie musisz mieć nawet ukończonego kursu pedagogicznego. 

Proste ? Oczywiście. Nie oszukujmy się jednak, że każdy nadaje się do szkolenia innych osób. Osobiście uważam, że aby dzielić się swoją wiedzą to trzeba ją posiadać, tak jak i doświadczenie i swoją wypracowaną technikę, którą przekażesz kursantkom. 

Szkolenia i warsztaty można prowadzić np dla: 

  • tzw. laików, czyli klientek, które chcą nauczyć się danego rodzaju makijażu dla siebie i na własne potrzeby 
  • wizażystów i tutaj można podzielić ofertę na szkolenia dla początkujących i zaawansowanych
  • firm, np. dla grupy Pań z korporacji można prowadzić warsztaty makijażu biznesowego 
  • możesz prowadzić zajęcia na uczelniach lub w szkołach publicznych i prywatnych
Można organizować swoje autorskie warsztaty z danej techniki i tematyki makijażowej. Można naprawdę sporo. Wszystko zależy od Twoich umiejętności, kreatywności i zdolności organizacyjnych. 
 
Jak zacząć organizować szkolenia ? 

Zakładam, że masz już założoną swoją działalność . A więc musisz do kodów PKD swojej działalności dołożyć kod firmy szkoleniowej czyli 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Będziesz mógł teraz prowadzić niepubliczną placówkę szkoleniową, a w jej ramach wszelkie szkolenia, kursy i warsztaty z tematyki makijażu, jak również szkolenia online.

Jeżeli nie masz założonej firmy, możesz szkolenia organizować w ramach działalności nierejestrowanej, oczywiście spełniając wszystkie wymogi takiej formy działalności. 

Do rozpoczęcia potrzebne są jeszcze trzy bardzo ważne rzeczy:

  • Wiedza w określonym temacie – czyli fundament całej idei. Żeby kogoś uczyć, sam musisz coś wiedzieć.
  • Ochota, żeby spróbować tę wiedzę przekazać – czyli otwartość na uczenie innych, chęć dzielenia się. Jeśli boisz się „szkolić konkurencję” albo z innych powodów wolisz zachować jakąś wiedzę dla siebie, to oczywiście w szkoleniach się nie odnajdziesz.
  • Odwaga, żeby spróbować – czyli nawet jeśli coś wiesz i chcesz się tym podzielić, to musisz jeszcze odważyć się stanąć na środku sali i zacząć opowiadać i być przygotowanym na ewentualną krytykę. 

Jeśli na te trzy pytania odpowiesz twierdząco, to resztę spraw naprawdę da się ogarnąć.

Teraz wystarczy, że przygotujesz swoją ofertę, materiały szkoleniowe i certyfikaty i teoretycznie możesz zaczynać. 

Certyfikat ze szkolenia 

Twoje kursantki po ukończonym szkoleniu muszą dostać odpowiedni certyfikat. Nie musisz wystawiać go na specjalnym wzorze czy druku. Jeżeli masz pomysł na projekt to swój certyfikat możesz zaprojektować sama nawet w canvie lub zlecić to grafikowi. 

A co powinien zawierać profesjonalny certyfikat? 

  • nazwę / temat szkolenia 
  • imię i nazwisko kursanta 
  • dane organizatora szkolenia 
  • datę i miejsce szkolenia 
  • jeżeli kurs był praktyczny i teoretyczny można to wyszczególnić na certyfikacie wraz z liczbą godzin szkolenia
  • widoczne logo szkoleniowca 
  • podpis szkoleniowca 
Ja dodatkowo namawiam na jeszcze 3 rzeczy: 
  • indywidualny numer certyfikatu przypisany do danego imienia i nazwiska, który może uchronić nas przed podróbką z czyjejś strony 
  • hologram – mała naklejka z logo szkoleniowca umieszczona na certyfikacie, jak wyżej zabezpiecza przed podrobieniem certyfikatu 
  •  prowadzenie rejestru wydanych certyfikatów (rejestr można zakupić gotowy lub stworzyć samemu), w którym notujemy numer certyfikatu, imię i nazwisko kursanta, rodzaj szkolenia oraz podpis kursanta przy odbiorze certyfikatu 
 
Kwestie księgowe

Z prowadzenia szkoleń rozliczasz się normalnie w ramach swojej działalności. Jeżeli nie jesteś VAT-owcem to w 2020 roku został utrzymany limit zwolnienia podmiotowego w VAT, który wynosi 200.000 zł. Podatnicy, których obroty ze sprzedaży w poprzednim roku nie przekroczą wskazanego limitu mogą nadal skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w VAT.

Jeżeli jesteś VAT-owcem to stawka VAT za szkolenia wynosi 23%. 

Dla kursantek możesz wystawiać za szkolenie paragon ze swojej kasy fiskalnej lub fakturę (na firmę kursantki lub imienną na nią). 

 

Wpis do RIS 

RIS czyli Rejestr Instytucji Szkoleniowych. 

Czy akurat Tobie taki wpis jest potrzebny ? Musisz odpowiedzieć sobie na pytania: czy masz zamiar ubiegać się o prowadzenie szkoleń dla osób bezrobotnych, czy masz zamiar startować w przetargach ogólnokrajowych, bądź czy będziesz chciała pisać projekty szkoleniowe dofinansowane z UE.  W takich przypadkach wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych to podstawa. 

W innych przypadkach wpis do RIS absolutnie nie jest wymagany, natomiast można się postarać o jego otrzymanie, aby podnieść wiarygodność swojej firmy w zakresie szkoleń. Jeżeli zdecydujesz się na wpis do RIS to dodatkowo będziesz wydawać kursantom certyfikaty na określonym wzorze. 

Wpis jest bezpłatny, ale należy go co roku odnawiać. Aby taki wpis uzyskać musisz złożyć odpowiednie dokumenty w wojewódzkim urzędzie pracy, właściwym dla siedziby Twojej firmy. 

Odpowiednie dokumenty i dodatkowe informacje znajdziesz pod tym linkiem  http://stor.praca.gov.pl/portal/#/ris

 

Organizacja i promocja szkoleń 

Do wprowadzenia swojej oferty szkoleń powinieneś przygotować się tak samo jak do otwarcie nowego biznesu. 

Ja przy tworzeniu nowych projektów warsztatów dla moich klientów zaczynam od porządnego przygotowania do tematu, który rozpisuję punk po punkcie: 

  • rodzaje szkoleń, które będą wprowadzone do oferty 
  • tematyka szkoleń 
  • czas szkolenia
  • program szkolenia
  • materiały szkoleniowe i certyfikat – co powinny zawierać
  • co otrzyma kursantka podczas szkolenia
  • miejsce prowadzenia szkoleń 
  • wyposażenie stanowiska szkoleniowego 
  • czym może wyróżnić się moja oferta 
  • doświadczenie, wiedza,indywidualny styl, technika – czym mogę przekonać klientki do moich szkoleń 
  • określenie grupy docelowej klientów pod moje szkolenia 
  • szczegółowa wycena kosztów szkolenia i ustalenie odpowiedniej ceny 
  • ustalenie kalendarza szkoleń 
  • przygotowanie umowy, formularza dla kursantki wraz ze zgodą RODO 
  • stworzenie oferty reklamowej – grafika, tekst itp. 
  • wstawienie oferty na social media, stronę www 
  • zaplanowanie promocji np.  w grupach tematycznych, w grupach lokalnych itp. 
Oczywiście to tylko przykładowe punkty, często w zależności od tematu jest ich dużo więcej. 
 
Szkolenia wizażowe są bardzo dobrze płatne. Można zarobić od kilkuset złotych do kilku tysięcy za jeden dzień szkolenia lub warsztatów. Obecnie jest wysyp ofert dotyczących warsztatów makijażu i dlatego warto zadbać o to, aby Twoja oferta wyróżniała się od innych, a Twoje warsztaty były na jak najwyższym poziomie. 
 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *